POWr Social Media Icons

maanantai 29. helmikuuta 2016

Tavoitteita treeniin ja vyötärölle

Ihanat vapaat loppusuoralla. On käyty pulkkamäessä joka päivä ("uuveftaan tiikalla!" sanoi mies miekkonen ensimmäisen laskun puolivälissä) ja palloiltu puistossa kun laskuinto hyytyy. Eipä me sen kummallisempia olla tehty, tavallista mutta mukavaa eloa. Jumppaankin kerkesin kaksi kertaa vapaiden aikana. Vähän on herkuteltukin, siinäkin pitäisi arkeen taas palata... Ja siitäpä pääseekin sujuvasti seuraavaan aiheeseen.

On rampilla sanottiin, että jo heti alussa kannattaa ottaa tavoitteita. Selkeitä tavoitteita, ei mitään epämääräistä. Minulla on tietysti valovuosia matkaa yhteen jos toiseenkin asiaan, mutta selkeästi vaikeimmat ja kaukaisimmat on kaikki mitä rekkitangolla tehdään. Edelleen sitkeässä istuva ylipaino ja ei mikään järkälemäinen yläkropan voimataso, olkapäiden harjoituksen puutteesta vielä rajallinen liikkuvuus ja tiukasti päässä oleva ajatus siitä ettei pysty eikä kykene, ovat iso haaste lähteä opettelemaan edes kippiä, saati siitä pidemmälle vietynä TTB:a tai CTB:a.  Tai tavallista leuanvetoakaan, eipä sillä.

Joten, ihan ensimmäinen tavoite on päästä uudestaan vauhtiin painonpudotuksen kanssa. 10-15 kiloa kun vielä saan pois, pääsen ihan kunnolla ja oikeasti tavoittelemaan suorituksia tangolla. Ja koska ainakaan minun tapauksessani ikävä kyllä tuo kilomäärä vaatii muutakin kuin pari syvempää otsanrypistystä vessanpöntöllä, niin samaan aikaan noita pudotellessa ennättää myös yläkropan voimataso lähteä kasvuun. Vaikka kuinka surkea paska treeneissä tällä hetkellä olenkin, niin kaikki liikkeet tuodaan jokaiselle sopivalle tasolle. Itseään vastaan siellä kilpaillaan, ja aina on varaa parantaa. Alussa kuitenkin lähdetään siitä, mihin rahkeet riittää. Tankotavoitteita alan siis laatia vasta siinä vaiheessa, kun painoa on lähtenyt vielä lisää. Kippiä kyllä silti harjoittelen koko ajan.

Olen nähnyt vasta pienen pintaraapaisun siitä, mitä kaikkea tämä treenimuoto voi sisältää, joten tavoitteita on vielä tässä vaiheessa hieman hankala itselleen asettaa. Jotain kuitenkin on jo parin ensimmäisten wodien perusteella noussut.

Eilisen wod oli

EMOM
12 box jumps
15/12 cal row
8 KBS 32/24 + 20 DU's

Boxit skaalasin askeltaen, soudettua sain juuri ja juuri 8-10 cal/kierros, kahvakuulaswingit meni 20 kilolla ja double undereista turha edes haaveilla vielä, joten siihen määrättiin 40 sinkkua. Ne meni kyllä. Lepoa ei kauheasti jäänyt, joten 7 kierroksen jälkeen oli enemmän nestettä hikenä lattialla kuin kropassa kiertämässä.

Tämän päivän wod oli

3 x 5/5 windmills

5 x 25 push-ups (skaalaus polvet maassa, tai kädet laatikolla)
      25 TTB (skaalaus kippi ja polvien nostot, tai sit-ups)

No, aikahan siinä kesken loppui vaikka kaiken skaalattuna tein, pääsin 4 täyttä kierrosta. Punnerrukset polvet maassa, ja istumaannousut ihan suosiolla. Tuulimyllyt tein 8 kg:n kahvakuulalla, joka oli hieman liian kevyt. Toisaalta 12 kg oli liikaa, oikealla kädellä jaksoin 4 toiston edestä sitä kannatella, vasemmalla en yhtään toistoa. Ensi kerralla menee 12 kilolla.

Melkein kaiken joudun vielä skaalaamaan, osan ehkä pitkäänkin. Tavoitteiksi voisi luetella, että saan vaikkapa vuoden päästä puolet niistä tehtyä Rx (kuten määrätty), ja kahden vuoden päästä kaikki. Mutta se on minusta epämääräinen, epäselvä tavoite. Joten olkoon tässä ensimmäiset:

- paino putoaa 10 kg
- boxille hypäten eikä askeltaen
- kippi hyvälle alulle (ei keinuvia talipalloja!)

Painonpudotuksen mottona edelleen "armon ja ilon kautta". Treenitavoitteiden kohdalla sopivampi lienee "hien ja tuskan kautta"? Näillä mennään, mitä on annettu. Aikaa kesäkuun loppuun, eli 4 kuukautta. 

Aika alkaa än yy tee NYT!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti