POWr Social Media Icons

maanantai 9. marraskuuta 2015

Mealprepping ja muita vinkkejä ruodussa pysymiseen

En tiedä miten muilla, mutta ainakin minulla ehkä tärkein yksittäinen konkreettinen teko ruokavaliossa pysymiseksi on mealprepping. Oikein tosi "hoo ceet" tekee tietty viikon-kahden sapuskat valmiiksi ja sulattelee pakastimesta, minä nöösisti kokkaan kaksi kertaa viikossa, aina 4 päiväksi eteenpäin. Ateriat on sellaisia että valmis ruoka säilyy syömäkelpoisena sen aikaa, ehkä yhden kerran on käynyt niin että mielestäni mössö on viimeisenä päivänä tuoksahtanut epäilyttävältä, ja olen korvannut sen jollakin muulla. 

Seuraava konkreettinen teko on säilyttää aina tonnikalapurkkeja kaapissa. Jos ei kertakaikkiaan mitään muuta ole valmiina eikä olevinaan aikaa valmistaa, niin onpahan edes pätkä kurkkua ja pari tomaattia jääkaapissa, ja tonnaripurkki kuivakaapissa. 

Kolmas on se, että nyt jo aika hyvin hahmotan minkälaisin keinoin voi yksittäisen ruoka-annoksen tilavuuteen vaikuttaa. Sekä tässä Bikini Challengessa että omassa henkilökohtaisessa ruokavaliossani punnitaan raakapainoja, ja onpa kai se kaikille selvää, että silloin valitsemalla painavia aineksia, annos jää pieneksi. Onko se liian pieni, sehän selviää vain kokeilemalla. Sitten taas lopputulos voi olla niin järkälemäinen annos, että leuat väsyy jauhamiseen puolivälissä. 

Ja sitten tietysti ne ruokavälit, ja ylipäänsä päivän syömisten miettiminen etukäteen - myös niiden yllättävien tilanteiden varalle.



Mielelläni laittaisin ruokajuttuja kuvien kera enemmänkin, mutta tämän valmennuksen aikana en kovin yksityiskohtaisesti sitä voi tehdä, kun sisällön jakaminen on ehdottomasti kielletty. Sanotaan nyt näin tylsän ympäripyöreästi, että tuolla on hellalla wokkipannu jossa suikaleina kaalia, porkkanaa ja valkosipuli, viereisellä levyllä kattilassa riisiä ja pakastevihanneksia, ja uunissa täysi pelti lihapullia broilerin jauhelihasta. Saapa nähdä. 




Mealpreppingin varjopuoli on nimittäin sitten se, että aina ei voi onnistua. Ja silloin kun epäonnistuu oikein tosi kunnolla, on äärettömän mieltäylentävää ajatella että tätä riemua sitä onkin luvassa sitten seuraavat 3-4 päivääkin. 

Saliviikkokin polkaistu taas käyntiin valmennuksen 2-jakoisen ohjelman yläkroppapäivällä. Riemukasta hiustenpesua mulle! Huomenna luvassa alakroppaa, ja juuri tuo kyseinen 2-jakoisen versio on hiuksianostattavin millä olen koskaan joutunut tekemään. Se on niin äärimmäisen kammottava ja siten aivan huippu treeni, että jo sen ajatteleminen pitää palkita esimerkiksi muhkealla Fitnesstukun tilauksella. No, vitsi vitsi, lisäravinteita minä vain tilasin, kun alkaa olla purkit melko huvenneet. Loistokauppa, lovin' it!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti